Hoppa till innehållet

Salgsbetingelser

Inledning

Detta köp omfattas av nedanstående standardvillkor för konsumentköp av varor via internet. Konsumentköp på nätet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, lagen om distansavtal och e-handelslagen, vilka samtliga ger konsumenten tvingande rättigheter. Villkoren i detta avtal ska inte tolkas som någon inskränkning i de rättigheter som följer av lag, utan förtydligar parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter i samband med köpet. Försäljningsvillkoren är framtagna och rekommenderade av Konsumentverket. För att få en bättre förståelse för dessa villkor, se Konsumentverkets vägledning.

1. Avtalet

Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnas i beställningsförfarandet och eventuellt särskilt överenskomna villkor. Vid motstridiga uppgifter gäller det som uttryckligen avtalats mellan parterna, under förutsättning att detta inte strider mot tvingande lag. Avtalet kompletteras även av tillämpliga rättsregler för köp mellan näringsidkare och konsument.

2. Parterna

Säljare är:

www.detectiveforaday.se

Detective for a Day AS

Adress: Storgata 91, 9008 Tromsø, Norge

E-post: post@detectiveforaday.com

Org.nr: 934156544

och benämns härefter som säljaren.

Köpare är den konsument som genomför beställningen, och benämns härefter som köparen.

3. Pris

Det pris som anges för varan och eventuella tjänster är det totala belopp som köparen ska betala. Priset inkluderar alla skatter och avgifter. Extra kostnader som inte informerats om innan köpet ska inte belasta köparen.

4. Avtalets ingående

Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat in sin beställning till säljaren.

Avtalet är dock inte bindande om det föreligger ett uppenbart skrivfel i erbjudandet från säljaren eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det rörde sig om ett fel.

5. Betalning

Säljaren har rätt att ta betalt för varan från det att den skickas till köparen.

Vid betalning med kredit- eller betalkort kan säljaren reservera beloppet på kortet vid beställningstillfället. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.

Vid fakturabetalning skickas fakturan i samband med leveransen. Betalningsvillkoren framgår av fakturan och är minst 1 dag från mottagandet.

Köpare under 18 år får inte använda faktura som betalningsmetod.

6. Leverans

Leverans anses ha skett när köparen, eller dennes ombud, har tagit emot varan.

Om ingen leveranstid anges i beställningsförfarandet, ska varan levereras utan onödigt dröjsmål och senast inom 30 dagar efter beställningen. Varan levereras till köparens adress, om inte annat avtalats.

7. Riskövergång

Risken för varan övergår till köparen när denne, eller dennes ombud, har tagit emot leveransen enligt punkt 6.

8. Ångerrätt

Om inte annat överenskommits, har köparen rätt att frånträda avtalet enligt distansavtalslagen.

Köparen måste meddela säljaren om att ångerrätten utnyttjas inom 14 dagar från att ångerfristen börjar löpa. Alla kalenderdagar räknas. Om fristen löper ut på en helgdag förlängs den till närmaste vardag.

Ångerrätten anses utnyttjad i tid om meddelandet skickas innan fristens utgång. Köparen ansvarar för att kunna bevisa detta, och därför bör meddelandet skickas skriftligen (t.ex. via e-post eller brev).

Ångerfristen börjar löpa:

• Dagen efter att köparen har mottagit varan (vid köp av enstaka vara).

• Dagen efter att första leveransen mottagits (vid abonnemang eller återkommande leveranser).

• Dagen efter sista leveransen (vid delad leverans).

Om säljaren inte har informerat om ångerrätt och hur den utnyttjas, förlängs ångerfristen till 12 månader. Om informationen ges under denna period, löper ångerfristen i 14 dagar från den dag då informationen mottogs.

9. Försening och utebliven leverans

Om säljaren inte levererar varan enligt avtalet, och detta inte beror på köparen, kan köparen enligt konsumentköplagen hålla inne betalning, kräva fullgörelse, häva köpet och/eller begära skadestånd.

Reklamation bör göras skriftligen för bevisändamål (t.ex. via e-post).

10. Fel på varan

Om en vara visar sig ha fel, ska köparen inom rimlig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts, meddela säljaren.

Reklamation inom 2 månader från det att felet upptäcktes anses alltid vara i rätt tid.

Reklamationen måste göras senast 2 år efter mottagandet, eller 5 år om varan är avsedd att hålla längre.

Back to top